"Onze branding is in the face, met humor en met een blik op de toekomst. Zo halen we design van zijn sokkel."

Katrien Laporte
Directeur
Gent

Over Design Museum

Wat is uw onderscheidende visie op branding?

Onze branding gaat heel breed, maar is ook gelaagd. Net als elke tentoonstelling trouwens. We denken aan iedereen, moeten vele doelgroepen triggeren, maar gaan ook in de diepte. Kom je speciaal voor R2-D2 of ben je al helemaal ingelezen? We zijn er voor iedereen met kwalitatieve info. Kwalitatief, maar allesbehalve saai. Onze communicatie is juist heel erg in the face. Er zit humor in alles dat we doen. Zo doen we afstand van het klassieke museum- en tentoonstellingsconcept en de traditionele cultuurcommunicatie, we halen design toch een beetje van zijn elitaire sokkel

Hoe gaat u zelf het gevecht om de aandacht aan?

Het museum houdt de vinger aan de pols. Wanneer we tentoonstellingen maken, blikken we altijd vooruit. Zo zitten we recht in het debat als de expo opent: de discussie over robots woedde volop wanneer Hello, Robot. zijn deuren opende. De tentoonstelling over de plastic soup No Design to Waste zat 5 jaar geleden al midden in het debat en is vandaag nog steeds relevant. “The past is now useless” zoals één van de werken van Douglas Coupland uit de expo Hello Robot zegt, ook al zijn we een erfgoedorganisatie, we kijken vooruit met de kennis van het verleden en steken hete maatschappelijke hangijzers in een originele verpakking. Zo trekken we aandacht en houden we ’m vast.

Waarom VOKA ambassadeur worden?

We werken momenteel aan de voorbereiding voor een nieuwe vleugel DING, Design in Gent die in 2023 moet openen.  We zien die nieuwe vleugel als een smart museum 3.0, een gastvrije ontmoetingsplaats waar technologie en participatie belangrijk worden en waar we willen bijdragen aan een creatieve stad. We lanceren daarvoor een communicatie en crowdfundingcampagne waarbij we alle burgers, groot en klein willen betrekken en iedereen de kans krijgt om grondlegger te worden van dit museum van de toekomst.   Burgers kunnen bij ons een DING in bewaring geven voor 100 jaar. Die Dingen zullen ingegraven worden voor 100 jaar in een kubus van 1 m3.  mensen kunnen een doosje kopen en er verhalen bij te vertellen voor het nageslacht. Zo creëren we betrokkenheid en communities.

Het is een erg origineel idee, waarmee we uit het culturele cocon breken maar zowel beleid, ondernemers jongeren, nieuwkomers en het brede middenveld willen bereiken. We denken deze keer ‘in the box’ in plaats van er uit…

Voka Ambassadeur 2019 i.s.m. deze partners

Provincie Oost-Vlaanderen
deloitte
Gutzandglory

Structurele partners

Proximus
DomesticServices
DomesticServices